IAMTORO: 'Innovatie vinden we ook bij partners belangrijk'

Het vernieuwende boxershortmerk IAMTORO doorbreekt graag de standaarden in de modewereld. "We brengen niet elk seizoen een nieuwe collectie uit en we doen ook niet aan uitverkoop, maar we lossen wel problemen op die andere merken laten liggen", zegt mede-eigenaar Marc van Eck.

IAMTORO is eind 2018 opgericht door Marc van Eck, Roland Ykel en Everon Jackson Hooi, die ook het gezicht is van het merk. Marc was eigenlijk ingehuurd om als merkstrateeg mee te denken over de positionering van het merk. De heren vulden elkaar echter zo goed aan dat werd besloten om de kwaliteiten te bundelen en met z'n drieën verder te gaan.

Eigen talenten benutten, andere werkzaamheden uitbesteden

Omdat de mannen naast IAMTORO andere ondernemingen hebben, is het belangrijk om efficiënt te werk te gaan. "Ik ben een grote voorstander van meer bereiken door minder te doen", vertelt Marc, die er geen moeite mee heeft om dingen uit te besteden. Zo heeft het bedrijf al sinds de start de orderverwerking ondergebracht bij Active Ants.

"We wilden voorkomen dat we veel tijd kwijt zijn met het inpakken en versturen van de pakketten. Dit besteden we liever aan het produceren van nieuwe producten of de marketing. Hierin zijn we goed en kunnen we het verschil maken", verduidelijkt Marc. De concurrentie in de onderbroekenmarkt is groot, waardoor het belangrijk is om onderscheidend te zijn.

'De boxers vergroten het zelfvertrouwen van onze klanten'

Dit doet IAMTORO onder meer met een geheel eigen pasvorm. De boxershorts zijn aan de achterkant iets hoger, zodat het gehate bouwvakkerdecolleté wordt voorkomen. Ook aan de belijning is extra aandacht besteed, waardoor de been- en bilspieren worden geaccentueerd. Verder zorgt de buidel ervoor dat de edele delen iets worden gelift, wat het draagcomfort vergroot.

Met een perfect passende boxer, waarin het mannenlichaam optimaal tot z'n recht komt, wil IAMTORO het zelfvertrouwen van zijn klanten vergroten. Hierbij richt het bedrijf zich niet (alleen) op sportieve mannen die veel aandacht aan hun lichaam besteden, maar ook op mannen die de nodige uitdagingen in hun leven hebben (overwonnen). "We willen voor hen een inspiratiebron zijn."

'Active Ants was één van de eersten die robots inzette'

Waar de meeste modebedrijven professionele modellen inzetten tijdens hun lancering, gaf IAMTORO mannen met een bijzonder verhaal een podium. Naast dat dit kon rekenen op de nodige sympathie zorgde dit ervoor dat de lancering groots werd opgepakt door de media. "Je moet niet alleen zorgen dat jouw product beter is, om het te maken moet je dit ook op de juiste manier uitdragen."

Volgens de mede-eigenaar draait IAMTORO om meer dan alleen kleding. "Het is een lifestyle. Daarom brengen we regelmatig bijzondere items uit die daar perfect bij passen." Originaliteit en innovatie lopen als een rode draad door Marcs ondernemersverhaal. Ook bij zijn samenwerkingspartners vindt hij dit belangrijk.

"Toen we op zoek waren naar een fulfilmentpartij was Active Ants één van de eerste bedrijven die op grote schaal robots inzette", zegt hij. Ook de efficiënte en hierdoor duurzame manier van verpakking sprak hem erg aan. "Kwaliteit gaat bij ons altijd boven prijs, maar we willen uiteraard wel zo kostenbesparend mogelijk werken."

'Ondernemen is dingen uitproberen'

Dat Active Ants een verzendverpakking kon ontwerpen waardoor er makkelijk drie boxershorts door de brievenbus passen, viel bijvoorbeeld erg in de smaak. "Klanten zijn blij want ze hoeven in de meeste gevallen niet thuis te blijven en voor ons zijn de verzendkosten een stuk lager." Ook wist het bedrijf de kosten te verlagen door de cut-offtijd terug te brengen naar 22.00 uur. 

"Ondernemen is dingen uitproberen", zegt Marc nuchter. "Sommige mensen denken het liefst eerst alle scenario's uit, ik ervaar het liever in de praktijk." Dat er als ondernemer veel op je pad komt, is precies wat hij er zo leuk aan vindt. "We hebben geen standaardontwerp, zijn wars van de standaarden in de mode en willen op eigen kracht groeien. Hiermee maken we het onszelf niet makkelijk, maar het geeft wel de grootste kick als je hierin weet te slagen."