Wat houdt e-fulfilment precies in?

Als webshop eigenaar zie je de term ongetwijfeld wel eens voorbij komen, maar wat houdt e-fulfilment nou precies in?

In principe bestaat e-fulfilment uit het verwerken en verzenden van orders. Het gaat hierbij om het gehele logistieke proces: van de inslag en opslag van de producten voorafgaand aan de verkoop, tot en met het verzamelen, verpakken en verzenden naar de klant.

Vaak gaat e-fulfilment echter nog verder. Zo kun je het fulfilment bedrijf ook inschakelen om de retourverwerking voor je op zich te nemen.

Wat is er nodig voor e-fulfilment?

Voor een snelle afhandeling van bestellingen is het van belang dat de producten uit een webwinkel op een centrale locatie opgeslagen worden. Hiervoor heeft het fulfilment bedrijf een modern en goed georganiseerd magazijn.

Zodra de webshop een bestelling ontvangt wordt deze doorgegeven aan het fulfilment bedrijf, waar orderpickers de producten uitzoeken en verzamelen. Vervolgens worden de bestellingen zorgvuldig verpakt en verzendklaar gemaakt.

Voor de verzending heeft het fulfilment bedrijf goede contracten afgesloten bij diverse koeriersdiensten, zoals PostNL, DHL Parcel, FedEx, UPS, GLS etc. Zij zorgen ervoor dat de bestellingen razendsnel bij de klanten afgeleverd worden.

Uit welke diensten bestaat e-fulfilment?

De kerndiensten van e-fulfilment zijn bij Active Ants als volgt:

  • Inslag
  • Opslag
  • Orderpick
  • Verpakken
  • Verzenden
  • Retourverwerking

Hiermee wordt dus het volledige logistieke proces voor je uit handen genomen, van de inslag en opslag van je producten voorafgaand aan de verkoop, tot het verzendklaar maken en verzenden van de bestellingen. En zelfs de volledige retourverwerking kan voor je uit handen genomen worden.

Daarbij bieden we rondom e-fulfilment ook nog een aantal aanvullende diensten aan:

  • Betalingsafhandeling
  • Online rapportages

Zo kunnen we je ook helpen met het inrichten van de betalingsafhandeling en verzorgen we duidelijke online rapportages vanuit ons zelf ontwikkelde WMS (Warehouse Management System), Maya. Hierdoor blijf je als webshopeigenaar altijd op de hoogte van het reilen en zeilen van je webshop.

Wil je verzekerd zijn van een goede afhandeling van vragen en/of klachten? Active Ants biedt ook een uitstekende interne klantenservice. 

Inspelen op groeiende verwachtingen van klanten

Het kan voor webshops best een uitdaging zijn om te voldoen aan de steeds verder toenemende verwachtingen van klanten. Zeker op het gebied van webshop logistiek verwachten klanten razendsnelle service. Bied je als webshop geen ‘vandaag besteld, morgen in huis’ garantie, dan is de kans groot dat ze verder gaan kijken bij je concurrentie.

Wil je hierin niet achterblijven? Active Ants biedt een zeer scherpe cut-off tijd van 22:00 uur (BE & NL), en een same-day delivery optie voor bestellingen die voor 12:30 geplaatst zijn. Ook kan de klant kiezen voor tijdvaklevering, zodat hij/zij meer invloed heeft op het aflevermoment en er zeker van is dat de levering direct de eerste keer zal slagen.

Meer weten over de mogelijkheden van e-fulfilment voor jouw webshop? Neem dan contact met ons op voor aanvullende informatie en advies op maat.