WeightWatchers Benelux: ‘We zochten een partner die met ons meedenkt’

Van een lokaal initiatief groeide WW Benelux uit tot een beursgenoteerd bedrijf, dat mensen wereldwijd helpt om op een gezonde manier af te vallen en betere gewoontes te creëren. Het bedrijf heeft een app, biedt coaching en verkoopt producten via de webshop. Als Commercial & Supply Chain Manager is Annette Jansen-Kegel verantwoordelijk voor de logistieke processen in de Benelux. Wij spraken haar over de impact van corona op de supply chain, seizoenpieken en de uitdagingen van THT-producten.

Think global, act local

Vanuit de Verenigde Staten, waar WW is opgericht, worden de lokale kantoren aangestuurd, waaronder de Benelux. “We werken volgens het principe: think global, act local”, legt Annette uit. Concreet betekent dit dat zowel de marktbenadering als het productaanbod is afgestemd op de lokale voorkeuren.

De productaanpak is voor elke markt identiek. WW werd bekend als programma om gewicht te verliezen en breidde haar aanbod in de loop der jaren flink uit. “Het bereiken en handhaven van een gezond gewicht blijft de belangrijkste pijler. Maar we bieden nu ook producten op het gebied van beweging, mindset en slaap aan”, vertelt Annette.

‘We moesten ons logistieke model snel aanpassen’

Tijdens de corona-uitbraak konden de fysieke workshops niet plaatsvinden. Tijdens deze workshops konden WW-leden producten kopen en gelijk mee naar huis nemen. In deze periode moesten alle workshops snel worden omgezet naar een online versie. “We hadden al een webshop, maar kregen nu een explosieve stijging van de online bestellingen. Daar moesten we ons logistieke proces op aanpassen”, zegt Annette.

Van een bedrijf dat leverde aan tussenpartijen als coaches werd de focus verlegd naar de b2c-markt. “We waren gewend aan grote orders die van tevoren werden ingeschoten. Dat veranderde in veel kleine bestellingen met kortere levertijden. Hierdoor gingen we op zoek naar een partner die ons kon ondersteunen door een goed inzicht in de processen te bieden.”

‘Active Ants helpt ons groeien’

In de zoektocht naar een nieuwe fulfilment partner kwam Active Ants als beste uit de bus. “Bij hen hadden we meteen het gevoel dat alles klopt. Naast dat ze de opslag en logistiek verzorgen, denken ze met ons mee over hoe we onze processen beter kunnen inrichten. Hierdoor kunnen we ons focussen op de groei van WW. En dankzij Active Ants hebben we ook de logistieke kosten kunnen verlagen.”

Het bieden van een snelle levering en een hogere service, in combinatie met een groter productaanbod, stond al een tijdje op Annettes agenda. Dat Active Ants werkt met automatische inpakmachines, waardoor de verzendverpakking naar eigen smaak wordt vormgegeven, is dan ook een groot pluspunt. “Meestal kiezen we voor een doos met ons logo, maar ik vind het ook leuk om tijdens feestdagen of acties eens wat anders te doen. Dat kan nu snel worden aangepast.”

‘We kunnen nu sneller op- en afschalen’

WW werkt dagelijks met het voorraad- en ordermanagementsysteem van Active Ants, zodat ze tijdig kunnen bijsturen. Dat het gros van de producten een THT-datum heeft, maakt het logistieke proces extra uitdagend. “Het laatste wat je wilt is dat je tijdens een piekmoment niet kunt leveren, maar je wilt ook voorkomen dat je met onverkoopbare producten blijft zitten”, vertelt Annette.

Een andere voorwaarde was dat de fulfilment partner snel kan opschalen. “Het aantal orders per dag kan bij ons sterk variëren. Met name bij seizoenpieken, bijvoorbeeld net na de feestdagen of tijdens Black Friday-acties, kan dit gigantisch oplopen. Dat we zonder problemen snel kunnen opschalen helpt ons enorm.”

Meer lezen over Active Ants jou kan ontzorgen tijdens drukke periodes zoals Black Friday en de Feestdagen? Klik dan op één van de onderstaande buttons om onze artikelen over de piekperiode en voorraadbeheer te lezen!

Heb je vragen? Neem contact met ons op.

+32 476 96 80 04

Neem contact op

Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Vraag een offerte aan.

Bel ons of;

Vraag een offerte aan